Zesdaagse voor beginners
Een aantal bezoekers aan de Zesdaagse zal voor het eerst kennismaken met dit fenomeen. Voor hen leggen we hieronder in het kort uit waar het om draait.
Ronden en punten
Het winnende team is het team dat aan het einde van de wedstrijd de langste afstand heeft afgelegd, dat wil zeggen dat ze samen het grootst aantal ronden hebben gereden.
Al klopt deze redenering niet meer helemaal omdat er voor iedere honderd punten die een ploeg behaalt, een bonusronde wordt toegekend.
Wanneer ploegen evenveel ronden hebben afgelegd, geven de punten de doorslag. Deze punten kunnen behaald worden in alle nummers die tijdens de zesdaagse op het programma staan.
Wanneer aan het einde van een zesdaagse ploegen hetzelfde aantal ronden en ook een gelijk totaal aantal punten hebben gehaald, geeft de plaats in de eindsprint de doorslag.
Wedstrijden
Ploegkoers
De ploegkoers (ook wel koppelkoers of madison genoemd) is het belangrijkste onderdeel van de zesdaagse, want in deze proef kan men de tegenstand op een ronde rijden door vooraan uit het peloton weg te rijden om vervolgens achteraan weer aan te sluiten. Zoals de naam aangeeft, wordt deze proef in ploegverband gereden. Om de X aantal ronden (zelf te bepalen door de renners) mogen de twee ploegmaats elkaar aflossen. Terwijl de ene sprint kan de anderen hoog op de baan even op adem komen.
Onderweg zijn er punten te verdienen bij tussensprints. De ploeg met het meeste aantal in de sprints gesprokkelde punten wint niet noodzakelijk de ploegkoers, want de behaalde ronden in de ploegkoers geven de doorslag.
Dernywedstrijden
Zonder enige twijfel het populairste en spectaculairste nummer. Elk team kiest één renner om deze proef te betwisten en die wordt gekoppeld aan een gangmaker of derny, een lichte motorfiets. Gedurende 60 ronden rijden de renners achter hun gangmaker. De renner (dus niet de gangmaker) die met zijn voorwiel als eerste over de streep komt, wint de proef.
Afvalling
Individueel of per ploeg. Iedere 3 of 6 ronden valt de renner (ploeg) die als laatste over de streep komt, af. De uitschakeling wordt beoordeeld op het achterwiel. In de eindsprint, wanneer nog maar 2 renners overblijven, is uiteraard diegene die als eerste over de eindstreep komt ook winnaar.
Tijdritten
Per ploeg over 500 meter (3 ronden) en individueel over één baanronde (in Gent 166,66 meter)
In de ploegtijdrit (500 meter) lossen de renners mekaar naar willekeur af, de baanronde wordt meestal door de snelste renner van de ploeg gereden die eerst door zijn ploegmaat op snelheid wordt gebracht en dan afgelost.
Puntenkoers
Beide renners zijn in de baan. Om de 10 ronden wordt gesprint voor de punten. De ploeg met de meeste punten wint de wedstrijd.